Voor het verbeteren van de communicatie en het functioneren
van uw organisatie kunnen training en coaching waardevolle
instrumenten zijn.
Voorbeelden van onze activiteiten op dit vlak:
1. Vraagstuk: de meeste medewerkers hebben
onvoldoende zicht op hun kwaliteiten en
verbeterpunten.
Wij:
-
Bestuderen hun functioneren in concrete werksituaties en de producten die ze maken.
-
Bespreken met hen wat wij waarnemen.
-
Vergelijken hun functioneren met de professionele normen.
-
Bespreken met hen de achtergronden van hun verbeterpunten.
-
Maken hen bewuster van waar ze al goed in zijn.
Resultaat: de gecoachten halen het maximale uit zichzelf.
2. Vraagstuk: de meeste gemeenten worstelen meer
dan eens met de burgerparticipatie.
Wij bieden een op de praktijk gebaseerde training
en coaching met daarin de kritische
succesfactoren, met een indringende combinatie
van leren en beleven.
Resultaat: kennisniveau en vaardigheden van de deelnemers
komen op een hoog niveau.
Reacties deelnemers:
-> “Het was volgens mij een heel zinvolle dag!” (mw. Betty de
Boer.)
-> “De maatschappij vraagt om een andere relatie met de
overheid en dat betekent dat de overheid moet veranderen.
Dagen als deze zijn daar uitermate zinvol voor.” (dhr. Elco van
der Wilt).
-> “Ik vond het een uiterst zinvolle dag. Vooral de rollenspelen,
waarin ieder een andere rol moest spelen dan zijn eigen
gebruikelijke rol, vond ik erg leerzaam.” En over de ambtelijke
medewerkers “Mannen, vrouwen, respect!” (dhr. Geert
Spieker).
3. Vraagstuk: medewerkers moeten winnen aan
analytisch denkvermogen, het vermogen om afstand
te nemen en empathie.
Wij:
1.
Verkennen met hen in groepen tot tien personen grote thema’s: Hoe kan
ik zeker zijn van mijn zaak? Hoe autonoom ben ik in mijn denken? Wat
wil ik nu eigenlijk? Enz.
2.
Maken daarbij dankbaar gebruik van bekende filosofen uit het
verleden: Plato, Sartre, Leibniz, Hegel enz.
Resultaat:
-
De deelnemers scherpen hun analytische vaardigheden aan.
-
Ze verhogen hun empathische vermogens.
-
Ze kunnen meer afstand nemen van hun eigen denken.
-
Ze lopen ook minder snel in hun werk vast.
4. Vraagstuk: vrijwel alle grote organisaties hebben
(ook) zwak schrijvende communicatieadviseurs.
Wij:
1.
Zetten als start de meest voorkomende journalistieke en stilistische fouten uiteen.
2.
Voeren enkele maanden coachend de eindredactie over
nieuws- en persberichten.
Resultaat: de communicatieadviseurs gaan op het maximum
van hun talenten schrijven.
5. Vraagstuk: goede onderzoeker had moeite met
helder en toegankelijk rapporteren.
Wij:
-
Inventariseerden zijn tekortkomingen.
-
Analyseerden samen in een gesprek de persoonlijke achtergronden ervan.
-
Coachten de medewerker met behulp van een maatwerk-aanpak.
Resultaat: zijn rapportagekwaliteiten kwamen op een prima
niveau.